Zdravá soľ

Soľ je hlavnou zložkou krvnej plazmy, lymfy, medzibunkovej tekutiny a tiež plodovej vody. Udržuje krvný tlak a acidobázickú rovnováhu. Mnoho procesov v tele na nej závisí, a preto záleží, aký typ soli jeme.

Stolová soľ

Bežná stolová soľ je vlastne kamenná soľ vyťažená v soľnej bani (napr. Prešovský solivar). Je chemicky spracovávaná a zbavená všetkých minerálnych prímesí, ktoré sa v prírodnej soli nachádzajú. Zostane iba chlorid sodný, ku ktorému sa v prípade stolovej soli pridáva jód, prípadne protihrudkujúce látky.

Čistý chlorid sodný sa vo veľkom používa aj v priemysle. Len okolo 7% vyprodukovanej soli ide na potravinárske využitie, zvyšok sa používa na výrobu výbušnín, plynného chlóru, hnojív a plastov. A priemysel potrebuje čistý chlorid sodný. Človek napriek tomu nie je stroj, a preto mu to nestačí.

V procese spracovania sa soľ suší pri 650°C a táto vysoká teplota mení prirodzenú chemickú štruktúru soli. Tento výsledný produkt je pre telo cudzia a neprírodná látka a preto môže pôsobiť ako jed, ktorého sa telo zbavuje buď cez vylučovacie orgány, alebo spotrebováva vodu na jeho rozloženie.

Morská soľ

U morskej soli je dôležité, aby bola nerafinovaná. Táto prírodná soľ má mierne šedú farbu a na pocit je vlhká, narozdiel od rafinovanej, ktorá je biela a suchá. Okrem chloridu sodného obsahuje až 16% ďalších stopových prvkov a minerálov. Chlorid sodný je tu v dobre vstrebateľnej forme a spolu s ostatnými minerálmi sú vo vyváženom pomere, ktorý sa dokonca podobá vnútornému prostrediu ľudského tela.

Kamenná alebo Himalájska soľ

V podstate všetká soľ je morská, keďže jej kamenné ložiská pochádzajú z dávnych morí. Himalájska soľ pochádza z oceánu stovky miliónov rokov starého, a tým pádom zostala chránená pred znečistením. Je ručne čistená a sušená na slnku. Himalájska soľ môže byť ružová, biela alebo priesvitná, pričom červené sfarbenie prináša zvýšený obsah železa. Keďže je nerafinovaná, má podobné priaznivé zdravotné účinky ako prírodná morská soľ.

Jód ako bonus

Odkedy sa začala používať rafinovaná soľ, začali si doktori všímať zvýšený výskyt ochorení spôsobených nedostatkom jódu. Preto sa začal do soli pridávať. Pritom v pôvodnej nerafinovanej soli je obsiahnuté aj stopové množstvo jódu. V skutočnosti zvýšený príjem jódu spôsobuje hypertyreózu a jej príznakmi sú aj zvýšený tep a tlak, zvýšené potenie, tras rúk, nervozita, úzkosť a problémy so spánkom (niet divu, že sa odporúča obmedzovať solenie, kvôli zvýšenému tlaku).

Vo vyváženej strave nám jód vlastne nemá prečo chýbať, keďže je v dostatočnom množstve obsiahnutý v morských rybách, vajíčkach, celých zrnách, strukovinách, morských riasach a v mliečnych produktoch od kravičiek krmených jodizovanou soľou. Priveľa jódu môže spôsobiť hormonálnu nerovnováhu, čo vedie k metabolickým a imunitným poruchám.

Priaznivé účinky soli

Prírodná nerafinovaná soľ pomáha pri prekyslení, napráva trávenie, pomáha pri alergiách a kožných ochoreniach a je prevenciou proti rakovine. Poskytuje energiu na bunkovej úrovni a zvyšuje odolnosť proti infekciám. Oplatí sa v nej aj vykúpať. Kúpeľ v slanej vode pomáha odstraňovať toxíny a vďaka osmóze si cucneme minerály z prírodnej soli aj cez kožu.

Draslík a horčík obsiahnutý v prírodnej soli pomáhajú lepšie metabolizovať sodík. Čím viac sodíka jeme, tým viac draslíka a horčíka potrebujeme na udržanie rovnováhy v hospodárení s vodou a nervovo-svalových impulzoch. Lenže z rafinovanej soli a presolených polotovarov a fast-foodov získavame  iba zvýšené množstvo sodíka, kým draslíka a horčíka máme v strave menej.

Soľ nad zlato

Tak ako je soľ vzácna nad zlato, treba ju aj vzácne používať. Hlavne ak sa stravujeme vonku a kupujeme hotové výrobky, máme prísun soli dosť veľký (aj keď ide o nevhodnú rafinovanú soľ), takže so soľničkou treba narábať opatrne. Ideálne by bolo variť si doma pestrú stravu a prisáľať si nerafinovanou soľou. Samozrejme, pre športovcov je dôležitý väčší prísun soli. Určite to každý zažil, že po väčšom výkone má človek zrazu chuť na čipsy,alebo niečo veľmi slané. Vtedy a aj inokedy je dobré sa riadiť signálmi tela a zbytočne si neodopierať to, na čo máme chuť.