Namáčané muesli –zdravé raňajky

Reklama na úvod

Už vás nebaví jesť cukrom prepchané kupované muesli? Nestačí vám iba pekný obal, ale chcete aj zdravý a chutný obsah? Tak práve pre vás je tu naša skvelá alternatíva! Pýtate sa, čo môže byť tak dobré a zdravé? Čo mi dodá energiu, ak nie cukor alebo fruktózový sirup, ktoré mám tak rád? Čo mi bude chutiť viac ako chrumkavé zapekané muesli zlepené cukrom a  múkou? Čo ma zasýti viac ako pšeničné extrudáty, ktoré tvoria objem v mojich predražených, ale zato krásne zabalených muesli? Čo? Čo? Čo? Budú to vaše vlastné domáce muesli.

Príprava muesli

Štandardná príprava spočíva v zaliatí muesli teplým, či studeným mliekom alebo vodou tesne pred zjedením. Má to tú výhodu, že takéto muesli sú ešte chrumkavé. Avšak, ak nám ide o dobre stráviteľné a zdravé raňajky, tak táto príprava nie je úplne najlepšia. Obzvlášť ak muesli obsahujú prekombinované ingrediencie, čím sa trávenie ešte predĺži.

Vhodnejší spôsob je namáčanie cez noc, alebo varenie – na spôsob ovsenej kaše. Prečo? Všetky obilniny obsahujú inhibítory enzýmov (tie zabraňujú pôsobeniu enzýmov) a kyselinu fytovú*, ktoré bránia správnemu tráveniu a vstrebávaniu živín v tráviacom trakte. Dôležité minerály, hlavne vápnik, meď, železo a zinok z obilnín sa viažu na kyselinu fytovú a nemôžu sa vstrebať pri trávení. Varením a namáčaním, alebo klíčením sa obsah kyseliny fytovej znižuje. Preto, ak chcete získať z muesli čo najviac živín, je lepšie si ich nechať cez noc namočiť.

*kyselina fytová sa nachádza vo všetkých obilninách, strukovinách, orechoch a semenách a na jej odbúranie je potrebný enzým fytáza, ktorý sa aktivuje namáčaním zrna v kyslej tekutine. Viac info TU.

A je to aj veľmi jednoduché!  Stačí večer do misky nasypať ovsené vločky zaliať vodou, pridať trochu čerstvej citrónovej šťavy, alebo jablčného octu a nechať namočené cez noc. Do rána namočené vločky zmäknú a získajú veľmi príjemnú krémovitú konzistenciu. Ráno ich môžete prepláchnuť (nie je nutné) a zaliať mliekom, jogurtom, či mandľovým mliekom, a prípadne krátko povariť podľa chuti. Pridajte si do nich nastrúhané jablko, orechy (tiež je lepšie ich namočiť cez noc), sušené ovocie, semienka, škoricu + ďalšie muesli ingrediencie podľa chuti. No, ako sa hovorí, v jednoduchosti je krása a menej odvážne mixy sa ľahšie strávia. Možnosti muesli sú obrovské, takže môžete veselo skúšať jednu príchuť za druhou.

Bircher muesli

Tento postup vymyslel švajčiarsky doktor Maxmillian Bircher-Benner ešte niekedy okolo r.1900 v snahe zaviesť viac ovocia do stravy. Originálny recept na Bircher muesli napríklad TU. Namáčanie obilnín, strukovín, či orechov nie je žiadny módny výstrelok, ale bežná prax overená storočiami. Naši predkovia nevedeli o kyseline fytovej, inhibítoroch enzýmov a podobných záležitostiach, ale mali lepšie vedomosti o príprave jedál a ich správnom trávení, ako máme teraz. Niekedy tie tradície predsa nie sú na zahodenie.